ZESPÓŁ SZKOLNO GIMNAZJALNY NR 4

            PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6

            PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 5

 

 

 

 

PLAN ROZWOJU SZKOŁY

 

NA ROK SZKOLNY

2010-2011

 

1.EFEKTY DZIŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNEJ DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ SZKOŁY.

Szkoła osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.

Szkoła doskonali efekty swojej pracy.

 

WYMAGANIE

 

ZADANIE

 

FORMA REALIZACJI

OSOBA ODPOWIEDZIALNA, TERMIN

1.1.Analizuje się wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego

  1. Wyniki sprawdzianu i egzaminu są poddawane różnorodnej analizie
  2. Wdrażane są wnioski po dokonanej analizie
  3. Sprawdzane są efekty wprowadzania działań naprawczych
  4. Monitoruje się wyniki
  • Opracowania szkolne (analiza porównawcza)
  • EWD, zamieszczanie wyników w Internecie
  • Sprawdzanie i wdrażanie w praktyce arkuszy naprawczych
  • Z opracowanymi wynikami zapoznawani są uczniowie, rodzice i nauczyciele

Zespół zad-problemowy

M. Karolak

M. Piotrowska

Przew. zespołów przedmiotowych

Nauczyciele przedmiotowcy

1.2 . Uczący się nabywają wiadomości i umiejętności

  1. Szkoła bada wyniki nauczania i osiągania podstawy programowej
  2. Dodatkowe zajęcia
  3. Dodatkowe zajęcia przygotowujące do sprawdzianu po klasie VI  i egzaminu gimnazjalnego
  4. Szkoła sprawdza poziom zainteresowania dodatkowymi zajęciami
  • Sprawdziany dyrektorskie
  • Sprawdziany próbne
  • Sprawdziany na wejściu
  • 1 godzina tygodniowo w III gimnazjum
  • Zajęcia prowadzone zgodnie z przyjętym harmonogramem
  • Badanie frekwencji na  zajęciach

W - ce dyrektor

 

 

 

Wg harmonogramu

 

W - ce dyrektor

 

1.3. Uczący się są aktywni

  1. Szkoła oferuje zajęcia dodatkowe wspierające rozwój ucznia.
  2. Uczniowie są samorządni

·         Ankiety wśród uczniów i organizacja zajęć na postawie tych ankiet.

  • Analiza frekwencji na zajęciach

·         Spotkania samorządu uczniowskiego z wszystkimi uczniami

  • Spotkania samorządu uczniowskiego z dyrektorem szkoły
  • Akcja o charakterze społecznym, charytatywnym, włączanie uczniów do udziału
  • Plan  pracy samorządu uczniowskiego.
  • Udział samorządu uczniowskiego w uroczystościach miejskich, państwowych.
  • Współpraca samorządu uczniowskiego z DPS i     MDK

 

Wychowawcy

wrzesień

W - ce dyrektor

(dwa razy w roku)

 

Opiekun SU

B. Franczyk

K. Sowińska

 

 

 

Wg harmonogramu

 

 

1.4. Respektowane są normy społeczne

  1. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Wpajanie i egzekwowanie zasad dobrego wychowania
  2. Eliminowanie wszelkich przejawów agresji

 

 

 

 

 

 

 

  • Aktywne pełnienie przez nauczycieli dyżurów w czasie przerw wg harmonogramu;
  • Nauczyciele organizują wycieczki i inne imprezy przypominają przed zasady bezpieczeństwa i sprawują opiekę w czasie ich trwania
  • Monitoring – analiza wypadkowości
  • Udzielanie pierwszej pomocy przez pielęgniarkę szkolną
  • Sporządzenie harmonogramu przeglądów
  • Wykonywanie bieżących remontów zapewniających bezpieczeństwa ucznia
  • Apele ogólnoszkolne
  • Lekcje wychowawcze
  • Obserwacja zachowań uczniów
  • Przeprowadzanie konkursów i ich analiza
  • Wystawy dotyczące zachowań – zwiedzanie z wychowawcą
  • Apele przygotowywane przez uczniów, uczestnictwo uczniów
  • Propozycje uczniów zwiększające poziom bezpieczeństwa, (uczniowie do samorządu, samorząd do opiekuna, opiekun do dyrektora, dyrektor – decyzje)

Wg harmonogramu

W - ce dyrektor

 

 

 

 

M. Górka

 

 

 

 

 

Wg harmonogramu

 

 

 

 

 

Opiekun SU

B. Franczyk

K. Sowińska

 

 

 

2.PROCESY ZACHODZĄCE W SZKOLE .

Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole lub placówce koncepcji pracy.

W szkole dba się prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.

 

WYMAGANIE

 

ZADANIE

 

FORMA REALIZACJI

OSOBA ODPOWIEDZIALNA, TERMIN

2.1. Koncepcja pracy szkoły

  1. Szkoła posiada koncepcję pracy
  2. Przy opracowywaniu koncepcji szkoła współpracuje z uczniami i rodzicami
  3. Szkoła zapoznaje rodziców z koncepcją
  4. Szkoła dokonuje ewaluacji koncepcji

 

  1. Zasięganie opinii rodziców podczas wywiadówek
  2. Informowanie rodziców o planie pracy szkoły ( zebrania , strona internetowa)

Wychowawcy

Wg harmonogramu

 

2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej

  1. Dopuszczone programy nauczania są zgodne z podstawą programową
  2. Szkoła realizuje podstawę programową
  3. Nauczyciele stosują rozporządzenie w sprawie zmiany w podstawie programowej
  4. Szkoła prowadzi doradztwo zawodowe

 

 

  • Monitoring  dokumentów

 

 

  • Szkoła prowadzi zajęcia doradztwa zawodowego, wycieczki do zakładów pracy, spotkania z reprezentantami zawodów, apele, wystawy
  • Nowatorskie rozwiązania programowe – nauczyciele są autorami realizowanych programów, praca metodą projektu, zajęcia w ramach pozyskanych funduszy zewnętrznych

Dyrektor

W - ce dyrektor

 

Pedagog

 

 

 

Nauczyciele przedmiotowcy

Wrzesień

2.3. Procesy edukacyjne maja charakter zorganizowany

  1. Szkoła posiada plan pracy
  2. Wychowawcy i inni pracownicy szkoły posiadają roczne plany pracy
  3. Szkoła posiada szkolny zestaw programów nauczania, plany wynikowe

 

 

 

 

 

 

 

  • Szkoła dąży do spełnienia warunków prowadzenia zajęć o których mowa w podstawie programowej
  • Tygodniowy rozkład zajęć sprzyja procesowi uczenia się
  • Prace domowe zadawane są w sposób właściwy
  • Przerwy świąteczne wykorzystywane są na wypoczynek
  • Omawia się osiągnięcia uczniów, zwraca uwagę na możliwości zaangażowania w tych obszarach które są nie wykorzystane, motywuje do pracy za pomocą nagród stypendiów itp.

Dyrektor

W - ce dyrektor

W ciągu całego roku szkolnego wg potrzeb

2.4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli

  1. Działają nauczycielskie zespoły przedmiotowe, klasowe
  2. Nauczyciele wspólnie dokonują ewaluacji obowiązujących programów
  3. Nauczyciele biorą udział w projektach ogólnoszkolnych
  • Spotkania zespołów są protokołowane
  • Wnioski z prac zespołów wykorzystywane są do dalszej pracy
  • Ewaluacja: „Przyczyny niepowodzeń szkolnych”.
  • Projekt edukacyjny pozyskujący fundusze europejskie

Przewodniczący zespołów

J.Miazek

Zespół zad-problemowy

 

2.5. Kształtuje się postawy uczących się

  1. Kształtowanie postaw patriotycznych , lokalnych i proeuropejskich z uwzględnieniem praw człowieka
  2. Integracja zespołu klasowego
  3. Osiąganie cech zawartych w sylwetce absolwenta

 

  • Organizowanie apeli, konkursów, wystaw, akcji, promowanie kultury, poznawanie świata
  • Rozpoznawanie potrzeb uczniów w zakresie wychowania
  • Zapoznanie uczniów i rodziców z sylwetką absolwenta
  • Przestrzeganie  praw ucznia i egzekwowanie obowiązków

Wg harmonogramu

 

 

Wychowawcy

 

 

 

Dyrektor

W - ce dyrektor

2.6. Prowadzone są działania służące wyrównaniu szans edukacyjnych

  1. Propozycja zajęć wyrównawczych
  2. Indywidualizacja procesu nauczania w zależności od potrzeb ucznia
  3. Pomoc uczniom z trudnościami

 

 

 

·         Pozyskiwanie funduszy europejskich

·         Organizowanie  zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

·         Uwzględnianie opinii PPP

·         Przygotowanie się uczniów do konkursów, olimpiad, osiąganie wysokich wyników

·         Powołanie opiekunów dla uczniów z trudnościami

·         Opracowanie zakresu obowiązków i zasad prowadzenia dokumentacji

Wg harmonogramu

Wg potrzeb

 

Pedagog

Nauczyciele przedmiotowy

 

P.Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.FUNKCJONOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM.

Szkoła jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.

Szkoła współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.

Szkoła racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.

 

WYMAGANIE

 

ZADANIE

 

FORMA REALIZACJI

OSOBA ODPOWIEDZIALNA, TERMIN

3.1. Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju

  1. Szkoła na każdy rok szkolny opracowuje program inicjatyw na rzecz środowiska

 

 

  • Szkoła współpracuje z: MDK, MR, MBP, SM, KPP, PPP, DPS, sądem
  • Wynajmowana jest hala sportowa
  • W szkole propaguje się możliwości instytucji wspomagających, wywieszanie informacji, zapraszanie przedstawicieli
  • Szkoła prezentuje swoje osiągnięcia

 

  • Szkoła kieruje na badania uczniów oraz stosuje się do wytycznych PPP

Wg harmonogramu

 

Kierownik hali

Rzecznik prasowy szkoły D. Kubik

Nauczyciel prowadzący stronę internetową szkoły

Pedagog

Wychowawcy

3.2. Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów

  1. Szkoła zna losy absolwentów

 

 

  • Szkoła analizuje wyniki rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych

Zespół zad-problemowy

3.3. Promowana jest wartość edukacji

  1. Szkoła promuje osiągnięcia uczniów
  2. Szkoła nagradza uczniów mających określone osiągnięcia

 

  • Szkoła informuje o ofercie edukacyjnej na stronach internetowych w ramach dni otwartych, na tablicach szkolnych
  • W szkole działa rzecznik prasowy który przekazuje do mediów informacje dotyczące osiągnięć i wydarzeń w szkole
  • W czasie zebrań z rodzicami informuje się o planach i osiągnięciach uczniów

K. Deniczuk

E. Piotrowska

K.Małachowska

D. Kubik

 

 

Wychowawcy

3.4. Rodzice są partnerami szkoły

  1. Szkoła zasięga opinii rodziców we wszystkich kluczowych sprawach dotyczących życia uczniów
  2. Szkoła pomaga rodzicom w procesie wychowawczym
  3. Rodzice współpracują i wspierają szkołę  w swoich działaniach

 

 

 

 

 

 

  • Szkoła pozyskuje opinie wynikające z przepisów prawa
  • Szkoła na bieżąco współpracuje z rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
  • Szkoła organizuje grupy wsparcia dla rodziców
  • Opinie rod Wychowawcy ziców są brane pod uwagę w podejmowanych działaniach
  • Szkoła rozpatruje uwagi i wnioski rodziców
  • Rodzice uczestniczą w pracach na rzecz szkoły
  • Rodzice są zapraszani na uroczystości szkole
  • Corocznie organizuje się piknik rodzinny

Wg potrzeb

 

W. Koniarski

M. Skrzypczak

E. Hanulak

 

 

Wg potrzeb

 

 

 

 

Zespół piknikowy

 

4.ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ.

Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły.

 

WYMAGANIE

 

ZADANIE

 

FORMA REALIZACJI

OSOBA ODPOWIEDZIALNA, TERMIN

4.1. Funkcjonuje współpraca w zespołach

  1. Działają nauczycielskie zespoły problemowe- zadaniowe
  2. Szkoła posiada aktualny plan WDN i przeprowadza zaplanowane rady szkoleniowe
  3. Nauczyciele analizują program wychowawczy i profilaktyczny

 

  • Udział RP w konstruowaniu i aktualizowaniu dokumentów szkolnych

 

Lider WDN

4.2. Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny

 

  1. Nauczyciele znają zasady prowadzenia ewaluacji
  2. Działa zespół do spraw prowadzenia ewaluacji
  3. Dokonuje się wewnętrznej ewaluacji
  4. Prowadzenie hospitacji
  5. Wspomaganie nauczycieli
  6. Wdrażanie, są rekomendacje po ewaluacji wewnętrznej

 

 

 

  • Przeprowadzenie szkolenia na temat ewaluacji
  • Powołanie zespołu do spraw ewaluacji
  • Przeprowadzenie procesu ewaluacji w zakresie „ Przyczyny niepowodzeń szkolnych”
  • Dokonuje się kontroli dyscypliny pracy i prowadzenia dokumentacji
  • Hospitowanie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, dokumentowanie hospitacji
  • Szkolenie nauczycieli przez dyrektora, wicedyrektorów, firmy zewnętrzne i szkolenia wewnątrzszkolne

Dyrektor

W - ce dyrektor

J. Miazek

M. Karolak

 

 

Dyrektor

 

Dyrektor

 

Wg harmonogramu

 

4.3. Szkoła ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie

  1. Dąży się do spełnienia warunków określonych w rozporządzeniu dotyczącym podstawy programowej
  2. Dokonuje się zakupów po zasięgnięciu opinii rodziców i zespołów nauczycielskich
  • Planuje się pieniądze na remonty sal i wyposażenie
  • Przeprowadza się remonty sal
  • Dokonuje się zakupu wyposażenia
  • Pozyskuje się sponsorów
  • Organizuje piknik rodzinny w celu pozyskania funduszy
  • Organizowanie projektów w celu pozyskania funduszy zewnętrznych

 

M. Górka

 

 

 

Nauczyciele

Wg potrzeb

 

Zespół zad-problemowy