Poniżej do pobrania propozycje programów wychowawczych
Propozycja Szkolnego Programu Wychowawczego - PG
SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6
W RADOMSKU
na lata: 2012/2013 2013/2014 2014/2015
Program wychowawczy został opracowany w oparciu o:
Cel główny:
Realizowanie Programu Wychowawczego ma służyć uzyskaniu przez uczniów sylwetki absolwenta szkoły podstawowej zawartej w Programie Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 w Radomsku.
Cele szczegółowe:
1. uczeń zna swoje najbliższe otoczenie, lubi szkołę i chętnie się uczy,
2. jest aktywny umysłowo i fizycznie, uprawia sport, rozwija się artystycznie,
3. jest ciekawy otaczającego świata,
4. jest otwarty na relacje z innymi ludźmi, komunikatywny,
5. jest świadomy swoich możliwości oraz ograniczeń, potrafi pracować nad sobą,; wierzy w siebie,
6. jest odpowiedzialny i rozważny, umie przewidywać konsekwencje swoich czynów,
7. jest tolerancyjny, prezentuje postawę szacunku wobec innych,
8. jest empatyczny, przyjacielski i pomocny,
9. jest uczciwy i prawy, potrafi odróżnić dobro od zła, zadośćuczynić za wyrządzoną krzywdę.
Diagnoza:
W związku z wynikami ewaluacji Programu Wychowawczego na lata 2009/2012, został on poddany modyfikacji, z uwzględnieniem wniosków oraz bieżących problemów wychowawczych.
I. ZADANIA WYCHOWAWCZE SZKOŁY
1. Stwarzanie dzieciom warunków do poznawania samego siebie i swych mocnych stron oraz uczenie krytycznego patrzenia na siebie w relacjach z innymi
2. Poznawanie człowieka i nabywanie umiejętności porozumiewania się z nim
3. Poznawanie ról społecznych w swoim środowisku i relacji zachodzących miedzy nimi oraz organizowanie różnych form społecznej aktywności
4. Poznawanie środowiska przyrodniczego przez pryzmat swojego zdrowia psychicznego i fizycznego
5. Rozwijane wrażliwości na piękno przyrody i jej użyteczność
6. Poznawanie zasad higieny i zdrowego stylu życia
7. Prowadzenie profilaktyki uzależnień
8. Rozwijanie sprawności fizycznej
9. Poznawanie tradycji rodzinnych, szkoły, regionu, narodu i kraju.
II. TREŚCI WYCHOWAWCZE WŁAŚCIWE DLA
ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Nauczyciele na każdej lekcji powinni własną postawą i przez stwarzanie konstruktywnych sytuacji wychowawczych :
III. TREŚCI WYCHOWAWCZE REALIZOWANE
PRZEZ GRONO PEDAGOGICZNE
PODCZAS POBYTU DZIECKA W SZKOLE.
IV. ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY
1. Do zadań wychowawcy należy w szczególności :
otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów,
kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego przez wychowanków, w szczególności w zakresie regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne,
dokonywanie oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkładanie sprawozdania z postępów dydaktyczno-wychowawczych na posiedzeniach rady pedagogicznej,
obserwowanie i ocenianie zachowań uczniów,
diagnozowanie potrzeb i trudności uczniów, procesów interpersonalnych zachodzących w klasie oraz dynamiki mechanizmów grupowych,
udzielanie uczniom wsparcia w sytuacjach kryzysów osobistych, rodzinnych lub szkolnych,
utrzymywanie systematycznego oraz partnerskiego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji, porad, wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów,
diagnozowanie sytuacji rodzinnej uczniów,
planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia kulturalnego klasy, które rozwijają zespół, stwarzanie możliwości integrowania klasy, kształtowanie kultury osobistej uczniów, wdrażanie do współdziałania, poszerzania zainteresowań,
organizowanie różnych form pomocy dla uczniów ( np. pomocy koleżeńskiej w nauce, pomocy materialnej ),
ustalenie kalendarza wycieczek do 15 listopada każdego roku oraz dostarczenie go do Dyrektora szkoły,
prowadzenie godzin do dyspozycji wychowawcy klasy według ustalonej tematyki, zgodnej z zadaniami wychowawczymi szkoły,
współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań wychowawczych,
współpraca z psychologiem, pedagogiem i logopedą szkolnym,
systematyczne prowadzenie dokumentacji działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty i Statutem Szkoły,
czuwanie nad ilością organizowanych prac klasowych – w ciągu dnia jedna praca klasowa, w ciągu tygodnia maksymalnie trzy prace klasowe.
Układając roczny plan pracy wychowawca bierze pod uwagę:
sylwetkę absolwenta szkoły,
zadania wychowawcze szkoły,
powinności określone w Programie Wychowawczym Szkoły,
problemy wychowawcze uczniów danej klasy,
oczekiwana rodziców,
oczekiwania uczniów.
Klasowe programy wychowawcze zawierają terminy imprez i uroczystości.
V. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Wychowawca informuje rodziców o postępach w nauce i zachowaniu na wywiadówkach oraz podczas indywidualnych kontaktów,
na początku roku szkolnego wychowawcy klas zapoznają rodziców na zebraniach:
- ze Szkolnym Programem Wychowawczym
- ze Szkolnym Programem Profilaktycznym
- Statutem Szkoły
- z planem pracy wychowawcy klasy
- z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
rodzice w pracy opiekuńczo-wychowawczej uzyskują wsparcie przez:
- warsztaty psychoedukacyjne i pogadanki
- udzielane pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych lub rodzinnych przez psychologa, pedagoga
- skierowanie dzieci ( w poszczególnych przypadkach ) na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub konsultacje do specjalistów zatrudnionych w szkole (psychologa, pedagoga, logopedy, pedagoga korekcyjno-kompensacyjnego)
- udzielanie pomocy rodzinom potrzebującym pomocy (kierowanie do MOPS, KPP, CPR )
rodzice są zapraszani do wspólnych działań na rzecz uczniów i szkoły:
- uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych
- współorganizowania wycieczek, festynów itp.
- udziału w drobnych remontach i upiększaniu klasy , budynku szkolnego.
VI. STAŁE ELEMENTY KALENDARZA SZKOŁY
uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
Sprzątanie Świata,
Dzień Chłopaka,
ślubowanie klas pierwszych,
Dzień Edukacji Narodowej,
Dni Ochrony Przyrody,
Rocznica Odzyskania Niepodległości,
Choinka Noworoczna,
Dni Patrona Szkoły,
Dzień Kobiet,
Dzień Samorządności,
Dzień Ziemi,
Rocznica Konstytucji 3 Maja,
Konfrontacje Kulturalne Szkół Podstawowych,
Dzień Dziecka – Dniem Sportu,
Uroczyste zakończenie roku szkolnego.
Praca wychowawcza w szkole obejmuje również udział uczniów w obchodach rocznic wydarzeń historycznych, świąt państwowych i uroczystości szkolnych zgodnych z harmonogramem uroczystości w ciągu roku szkolnego i ceremoniałem szkoły, indywidualnymi zwyczajami i obyczajami szkolnymi.
VII. ZASADY DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Samorząd Uczniowski PSP Nr 6 działa zgodnie z Regulaminem Samorządu Uczniowskiego, który jest integralną częścią Statutu Szkoły.
VIII. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
IX. PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Klasa 0
Cel wychowania: dziecko uczy się samodzielności i rozwija poczucie przynależności do swojej klasy, rodziny i ojczyzny.
Cele |
Zadania |
Propozycje sposobów realizacji |
Osoby |
1. Poznajemy siebie (kształtowanie samoświadomości) |
· podawanie informacji o sobie · poznawanie swojego ciała · wykonywanie czynności samoobsługowych, · rozpoznawanie swoich stanów emocjonalnych, · poznawanie swoich możliwości i wartości moralnych |
· gry i zabawy edukacyjne: a. wymienianie swoich mocnych i słabych stron, b. nazywanie części ciała c. samodzielne ubieranie, jedzenie, itp. d. nazywanie i wyrażanie swoich emocji i nauka radzenia sobie z nimi, e. ocena swoich możliwości, f. umiejętność rozróżniania dobra i zła |
Wychowawca,
|
2. Poznajemy nasze rodziny |
· podawanie informacji na temat swojej rodziny, · wzmacnianie więzów w rodzinie, · organizowanie świąt rodzinnych |
· gry i zabawy edukacyjne: a) prezentowanie swoich rodzin b) okazywanie uczuć bliskim c) poznawanie tradycji rodzinnych, organizowanych świąt. |
Wychowawca |
3. Tworzymy grupę |
· współtworzenie przyjaznej atmosfery w klasie, · kształtowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, · współpraca w grupie, · komunikacja w zespole klasowym, · dbanie o porządek i ład w klasie. |
· tworzenie „Kodeksu przedszkolaka” · zabawy integracyjne · zabawy przeciw agresji · praca w grupach · „komunikat werbalny i niewerbalny” · rozwijanie asertywności i inne |
Wychowawca |
4. Poznajemy swoje miejsce w regionie, Polsce, świecie |
· poznawanie swojej miejscowości, · rozwijanie poczucia przynależności narodowej, · zainteresowanie Unią Europejską, · poznawanie świat |
· gry i zabawy edukacyjne mające na celu: a. budzenie zainteresowania swoją miejscowością, b. zapoznanie z historią Polski, c. przybliżenie sylwetek znanych Polaków, d. przybliżenie dzieciom wiedzy na temat państw UE, e. naukę korzystania z globusa, f. uświadomienie dzieciom istnienia innych ras i kultur, · udział dzieci w konkursach dotyczących powyższej tematyki. |
Wychowawca, nauczyciele |
5. Poznajemy nasze zmysły |
· poznawanie świata poprzez zmysły |
a. przekazanie podstawowych informacji na temat narządów zmysłów, b. uświadamiania skutków niedbania o higienę zmysłów c. rozwijanie tolerancji wobec osób niepełnosprawnych |
Wychowawca, pielęgniarka szkolna |
6. Ćwiczymy pamięć i koncentrację uwagi |
· rozwijanie pamięci (wzrokowej, słuchowej i ruchowej) · rozwijanie koncentracji uwagi |
i inne |
Wychowawca, pedagodzy - terapeuci |
7. Rozwijamy myślenie |
· rozwijanie myślenia twórczego i logicznego · rozwijanie wyobraźni |
i inne |
Wychowawca, pedagodzy - terapeuci |
8. Rozwijamy naszą sprawność ruchową |
· wspomaganie rozwoju ruchowego |
a. rozwijanie tężyzny fizycznej, b. kształtowanie prawidłowej postawy ciała oraz potrzebę dbałości o nie · rozumienie występowania różnic międzyludzkich i kształtowanie tolerancji |
Wychowawca, pielęgniarka szkolna |
9. Dbamy o nasze zdrowie i bezpieczeństwo |
· promowanie zdrowego stylu życia, · dbanie o higienę · zapobieganie chorobom, · poznawanie zasad bezpieczeństwa i wdrażanie do ich przestrzegania |
a. poznawanie prze dzieci wartości odżywczych produktów, b. zachęcanie do spożywania zdrowych posiłków, c. wyrabianie umiejętności dbania o higienę własną i otoczenia, d. przekazanie podstawowych informacji dt. zapobiegania chorobom e. uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz konsekwencji wynikających z ich łamania. |
Wychowawca |
Klasa I
Cel wychowania: dziecko znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej.
Cele |
Zadania |
Propozycje sposobów realizacji |
Osoby |
1. Poznajemy się przez zabawę |
|
|
Wychowawca, pedagog szkolny,
|
2. Prezentujemy siebie. |
|
|
Wychowawca
|
3. Rozumiemy swoje uczucia. |
|
|
Wychowawca, pedagog, psycholog |
4. Tworzymy klasę. |
|
|
Wychowawca, Rada Rodziców, Dyrekcja Szkoły. |
5. Dbamy o zdrowie.
6.Związki uczuciowe w rodzinie. |
· uświadomienie uczniom związków uczuciowych panujących w ich rodzinach, · współodpowiedzialność za atmosferę panująca w domu rodzinnym |
|
Wychowawca, pielęgniarka, policjant
Wychowawca, uczniowie, rodzice. |
Efekty działań wychowawczych.
Dziecko:
Klasa II
Cel wychowania: dziecko umie zachować się w sytuacjach trudnych.
Cele |
Zadania |
Propozycje sposobów realizacji |
Osoby |
1. Rozwiązujemy trudne sytuacje w naszej klasie. |
|
i rzeczywistych sytuacji, |
wychowawca, pedagog, uczniowie. |
2. Pomagamy sobie wzajemnie. |
|
|
wychowawca, pedagog, rodzice, uczniowie. |
3. Rozwiązujemy problemy. |
|
|
wychowawca, uczniowie, pedagog, rodzice. |
4. Dbamy o zdrowie.
|
|
z pielęgniarką - zasady bezpiecznego używania lekarstw,
|
wychowawca, uczniowie, rodzice, pielęgniarka .
|
5. Szacunek |
· uświadomienie uczniom potrzeby wzajemnego szacunku |
|
Wychowawca, uczniowie, rodzice. |
Efekty działań wychowawczych.
Dziecko:
Klasa III
Cel wychowania: dziecko ma poczucie przynależności do rodziny, swojego miasta i kraju.
Cele |
Zadania |
Propozycje sposobów realizacji |
Osoby |
1. Tworzymy klasę. |
|
|
wychowawca, uczniowie, rodzice. |
2. Przedstawiamy swoje rodziny. |
|
|
wychowawca, uczniowie, rodzice, pedagog. |
3. Tworzymy tradycje naszej szkoły. |
|
|
wychowawca, uczniowie, rodzice, dyrekcja, Rada Rodziców. |
4. Poznajemy nasze miasto. |
|
|
wychowawca, uczniowie, rodzice. |
5. Podtrzymujemy tradycje rodzinne i regionalne. |
|
|
Wychowawca, uczniowie, rodzice. |
6. Poznajemy piękno Naszej Ojczyzny |
|
|
Wychowawca, uczniowie, rodzice. |
Efekty działań wychowawczych:
Dziecko:
Klasa IV
Cel wychowania: uczeń podejmuje nowe wyzwania w II etapie edukacji.
Cele |
Zadania |
Propozycje sposobów realizacji |
Osoby |
1. Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć i stanów emocjonalnych |
|
|
wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny, nauczyciele, |
2. Umiejętność funkcjonowania w zespole klasowym i w grupie rówieśniczej |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele,
realizatorzy akcji |
3. Rozwiązywanie problemów |
|
|
wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny. nauczyciele, rodzice |
4. Dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne |
|
|
wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny. nauczyciele, pielęgniarka szkolna |
5. Higiena nauki i pracy |
|
|
wychowawcy klas |
5. Rozwój intelektualny |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele, bibliotekarka |
6. Tradycje narodowe i rodzinne |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele zgodnie z planem pracy szkoły, |
7. Zieloną ścieżką |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele przyrody. |
Efekty działań wychowawczych:
Uczeń:
Klasa V
Cel wychowania: Uczeń wie, jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi.
Cele |
Zadania |
Propozycje sposobów realizacji |
Osoby |
1 Poznawanie siebie z własnego doświadczenia i opinii innych. |
i działania oraz tych, nad którymi należy pracować "Jaki/ jaka jestem",
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele pedagog szkolny, katecheci |
2.Umiejętność jasnego i precyzyjnego komunikowania się z innymi. |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele pedagog i psycholog szkolny |
3.Nauka mówienia o swoich emocjach i rozumienia uczuć innych. |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele pedagog szkolny |
4.Komunikacja niewerbalna |
|
|
wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny |
5. Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołowej. |
|
|
wszyscy nauczyciele |
6. Wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej. |
|
|
wychowawcy klas, organizatorzy konkursów, opiekunowie kół zainteresowań |
7. Krzewienie kultury ekologicznej.
|
|
|
wychowawcy klas, wszyscy nauczyciele organizatorzy konkursów, wystaw |
7. Zapobieganie cyberprzemocy. |
|
|
specjalista |
Efekty działań wychowawczych:
Uczeń:
Klasa VI
Cel wychowania: Uczeń zna swoje mocne i słabe strony, potrafi nad nim pracować.
Cele |
Zadania |
Propozycje sposobów realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1. Rozwój emocjonalny ucznia |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele pedagog, psycholog |
2.Rozwój intelektualny ucznia |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele opiekunowie kół, zainteresowań |
3. Umiejętność funkcjonowania w grupie |
|
|
wychowawcy klas, pedagog szkolny, nauczyciele |
4. Kształtowanie poczucia obowiązku, umiejętności przewidywania konsekwencji nierealizowania obowiązku szkolnego |
|
|
wychowawcy, pedagog, wszyscy nauczyciele, przeszkoleni interwenci
|
5. Nieuleganie presji rówieśniczej. |
|
|
psycholog szkolny |
6.Wzmacnianie postawy tolerancji |
|
|
wychowawcy klas |
4. Rozwiązywanie sytuacji trudnych . |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele pedagog szkolny, rodzice |
5. Zagrożenie dla zdrowia wynikające z sięgania po używki. |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele przyrody pedagog, psycholog szkolny i inni specjaliści (lekarz, policjant, strażnik miejski, pielęgniarka)
|
5. Edukacja kulturalna, dziedzictwo kulturowe w regionie.
|
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele przyrody, nauczyciele techniki
|
6. Znaczenie rodziny w życiu człowieka. |
|
|
wychowawcy klas |
Efekty działań wychowawczych:
Uczeń:
· akceptuje samego siebie,
· zna siebie, swoje możliwości, predyspozycje, talenty, wie jakim człowiekiem chce być,
· potrafi efektywnie planować swoje działania,
· wie, jaki wpływ mają inni na jego zachowania i postawy,
· potrafi świadomie dokonywać właściwych wyborów, nie ulega presji rówieśniczej ,
· jest świadomy zagrożeń płynących z braku tolerancji,
· potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych,
· potrafi radzić sobie z własnymi emocjami i konfliktami,
· prowadzi zdrowy tryb życia,
· jest silnie związany ze swoim regionem, zna jego walory,
· jest świadomy znaczenia rodziny w życiu człowieka.
Realizując plan działań wychowawczych nauczyciele mają możliwość korzystania ze wsparcia merytorycznego i pomocy ze strony specjalistów zatrudnionych w szkole ( pedagoga, psychologa, pielęgniarki szkolnej, logopedy, pedagoga korekcyjno-kompensacyjnego). Mogą również korzystać z zasobów biblioteki szkolnej:
Wykaz wydawnictw zwartych (książek) o tematyce wychowawczej i profilaktycznej (zestawienie tytułowe)
1. Agresja u dzieci – szkoła porozumienia
2. Trudne tematy
3. Niechęć do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcje i wagaruje
4. Jak zachować porządek w klasie
5. Słup soli. Jak powstrzymać szkolnych dręczycieli
6. Komunikacja w szkole. Scenariusze godzin wychowawczych
7. Gry i zabawy przeciwko agresji
8. Jak mówić do nastolatków, żeby słuchały
9. Umiejętności terapeutyczne nauczyciela
10. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały
11. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły
12. Program psychoedukacyjny dla dzieci 7-10 letnich
13. Każde dziecko ma swoje mocne strony
14. Program profilaktyki szkolnej
15. Nauczyciel rodzic
16. Gry i zabawy na dobry klimat w grupie
17. Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności
18. Krzyczeć, bić, niszczyć
19. Bajki terapeutyczne
20. Bajko terapia dla małych i dużych
21. Świetnie sobie poradziłeś! Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie
Wykaz filmów profilaktycznych
Na płytach DVD:
1. Powstrzymać agresję
2. Media i przemoc
3. Dziękuję… nie piję
4. Dziękuję… nie biorę
5. Anoreksja i bulimia
6. Piotrek (ADHD)
7. Nikotyna – legalny narkotyk
8. WWW. wsieci (uzależnienie od komputera)
9. Oni (problem przemocy wśród młodych ludzi)
10. ADHD już z tobą nie wytrzymam (film dla rodziców o problemie ADHD wśród dzieci)
Na kasetach VHS:
1. Przemoc i agresja. Jak się im przeciwstawiać
2. Higiena, zakażenia
3. Narkomania
4. Nikotyna
5. Alkoholizm
6. Wyprawa Zuzi po Śnieżnobiały Uśmiech
7. Bezpieczeństwo dziecka ( bezpieczeństwo w różnych sytuacjach)
8. Odblaskowe pierwszaki ( bezpieczeństwo na drodze)
9. Alek i Julka opowiadają przygody WOOsha (bezpieczeństwo na drodze)
oraz biblioteczki psychologa:
1. „Emocje na wodzy” – scenariusze zajęć w klasach I-III – B. Kusztelski
2. „Nie cierpię szkoły. Jako pomóc dziecku w problemach szkolnych” – Marie-Claude Beliveau
3. „Ja i mój świat- gry i zabawy rozwijające kompetencje społeczne” – G. Walter
4. „Wymarzone dzieciństwo” – J.G.Woititz
5. „Jestem rodzicem dziecka z dysleksją” – M Sokołowski
6. „Przemoc w rodzinie” – C. Madanes
7. „Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego”
8. „Substancje uzależniające – czym są i jak działają” – B. Wolniewicz-Grzelak
9. „Profilaktyczno-wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym: - T. Pluta
10. „Szkoła dialogu” – E. Kiezik-Koralińska
11. „Żyć w radości – scenariusze zajęć” – E. Kosińska
12. „Mobbing w szkole” – K. Dambach
13. „Krzyczeć, bić, niszczyć – agresja u dzieci do 13 lat” – J. Rumpf
14. „Gry i zabawy kształtujące pewność siebie” – R. Portmann
15. „Dzieci a stres” – R. Portmann
16. „Niechęć do szkoły - jak pomóc dziecku, które wagaruje” – D. Hayne
Wychowawcy zapoznają rodziców z treściami Programu Wychowawczego, poruszanymi podczas zajęć z uczniami (adekwatnie do potrzeb i problemów występujących w danym zespole klasowym).
X. DZIAŁALNOŚĆ „KLUBU ABSOLWENTA PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W RADOMSKU”
Cele Klubu Absolwenta:
1)integracja
uczniów, którzy ukończyli Publiczną Szkołę Podstawową Nr 6 w Radomsku,
2)monitorowanie ich kariery edukacyjnej i zawodowej, podtrzymywanie związków ze
Szkołą,
3)wymiana doświadczeń.
Zadania Klubu Absolwenta:
1. organizowanie spotkań z absolwentami, w tym pomoc w organizacji zjazdów
klasowych;
2. gromadzenie danych nt. absolwentów do celów zgodnych z regulaminem Klubu
Absolwenta;
3. informowanie Absolwentów o spotkaniach, imprezach otwartych i wydarzeniach
związanych z działalnością szkoły.
Działalność
„Klubu Absolwenta” określa regulamin.
XI. METODY I FORMY PRACY Z UCZNIEM MAJĄCYM
TRUDNOŚCI W NAUCE
Działania, które powinni podejmować nauczyciele, aby poprawić sytuację uczniów mających trudności w nauce:
· przygotowywać zadania dla ucznia mającego trudności tak, aby zająć mu chociaż 5 minut, w czasie których będzie aktywny,
· nagradzać ucznia za każde, choćby niewielkie osiągnięcie, by wzmocnić jego motywację,
· stosować prosty, jasny, niekoniecznie całkiem formalny język - przy wprowadzaniu nowych zagadnień, odwoływać się do praktyki życiowej, gdzie to jest możliwe,
· indywidualizować pracę z uczniem na lekcji oraz na etapie zadawania prac domowych
· systematycznie sprawdzać prace domowe,
· motywować uczniów na różne sposoby,
· stworzyć przyjazną atmosferę,
· przygotowywać zróżnicowane karty pracy dla uczniów,
· odpytywać z zadań o niewielkim stopniu trudności, aby ucznia dowartościować,
· umożliwić współpracę w czasie ćwiczeń ucznia zdolnego i tego mniej zdolnego,
· stosować w czasie lekcji metody aktywizujące i pomoce dydaktyczne - plansze, modele itp.
· różnicować zadania na pracach pisemnych (różne poziomy trudności), stosować częstsze kartkówki z małej partii materiału zamiast prac klasowych z całego działu,
· stosować pracę w grupie, jako umożliwienie współpracy i wzajemnej pomocy,
· prowadzić zajęcia w taki sposób, żeby zainteresować ucznia słabego,
· często wracać do podstawowych pojęć i działań matematycznych (wstęp do każdego działu i w ramach ćwiczeń utrwalających),
· zwracać większą uwagę na pracę uczniów mających trudności w czasie lekcji.
XII. METODY I FORMY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM
XIII. EWALUACJA
Program Wychowawczy zostanie poddany ewaluacji po 3 latach jego funkcjonowania. Wśród sposobów ewaluacji należy wymienić:
a) obserwacja zachowań
b) analiza ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, nauczycieli, rodziców
c) rozmowy z uczniami, rodzicami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły (Dyrekcja, pedagog, psycholog, logopeda, pedagog korekcyjno-kompensacyjny, pielęgniarka itp.)
d) analiza dokumentów, np. Plan Pracy Wychowawcy, zapisy w dziennikach lekcyjnych, sprawozdania z realizacji Programu Wychowawczego, sprawozdania z realizacji Planu Pracy Szkoły, sprawozdania z pracy szkolnych specjalistów, sprawozdania z zajęć pozalekcyjnych.
Opracowanie Programu Wychowawczego:
mgr Ewa Hanulak
mgr Beata Leska