Poniżej do pobrania propozycje programów wychowawczych

 

 

 

Propozycja Szkolnego Programu Wychowawczego - PG

 

 Plik do pobrania - format doc

 

SZKOLNY  PROGRAM  WYCHOWAWCZY

PUBLICZNEJ  SZKOŁY PODSTAWOWEJ  NR  6

     W  RADOMSKU 

na lata: 2012/2013               2013/2014             2014/2015

Program wychowawczy został opracowany w oparciu o:

  1. Konstytucję RP z dnia 17.10.1997r.
  2. Rozporządzenie  MEN z dnia 15 lutego 1999 roku (poz.128,129 i 130 Dz. U. Nr 14 z dn. 23 lutego 1999 r.) i z dnia 19 lutego 1999 roku (poz.413 i 114 Dz. U. Nr 41 z dn. 10 maja 1999 r.)
  3. Statut Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 w Radomsku.

Cel główny:

Realizowanie Programu Wychowawczego ma służyć uzyskaniu przez uczniów sylwetki absolwenta szkoły podstawowej zawartej w Programie Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 w Radomsku.

Cele szczegółowe:

1.     uczeń zna  swoje najbliższe otoczenie, lubi szkołę i chętnie się uczy,

2.    jest aktywny umysłowo i fizycznie, uprawia sport, rozwija się artystycznie,

3.    jest ciekawy otaczającego świata,

4.    jest otwarty na relacje z innymi ludźmi, komunikatywny,

5.    jest świadomy swoich możliwości oraz ograniczeń, potrafi pracować nad sobą,; wierzy w siebie,

6.    jest odpowiedzialny i rozważny, umie przewidywać konsekwencje swoich czynów,

7.    jest tolerancyjny, prezentuje postawę szacunku wobec innych,

8.    jest empatyczny, przyjacielski i pomocny,

9.    jest uczciwy i prawy, potrafi odróżnić dobro od zła, zadośćuczynić za wyrządzoną krzywdę.

Diagnoza:

W związku z wynikami ewaluacji Programu Wychowawczego na lata 2009/2012, został on poddany modyfikacji, z uwzględnieniem wniosków oraz bieżących problemów wychowawczych.

 

I.        ZADANIA  WYCHOWAWCZE  SZKOŁY

 

1. Stwarzanie dzieciom warunków do poznawania samego siebie i swych mocnych stron oraz uczenie krytycznego patrzenia na siebie w relacjach z innymi

2. Poznawanie człowieka i nabywanie umiejętności porozumiewania się z nim

3. Poznawanie ról społecznych w swoim środowisku i relacji zachodzących miedzy nimi oraz organizowanie różnych form społecznej aktywności

4. Poznawanie środowiska przyrodniczego przez pryzmat swojego zdrowia psychicznego i fizycznego

5. Rozwijane wrażliwości na piękno przyrody i jej użyteczność

6. Poznawanie zasad higieny i zdrowego stylu życia

7. Prowadzenie profilaktyki uzależnień

8. Rozwijanie sprawności fizycznej

9. Poznawanie tradycji rodzinnych, szkoły, regionu, narodu i kraju.

 

II. TREŚCI  WYCHOWAWCZE  WŁAŚCIWE  DLA 

ZAJĘĆ  EDUKACYJNYCH

 

Nauczyciele na każdej lekcji powinni własną postawą i przez stwarzanie konstruktywnych sytuacji wychowawczych :

 

 

 

III.  TREŚCI WYCHOWAWCZE REALIZOWANE

PRZEZ GRONO PEDAGOGICZNE

PODCZAS POBYTU DZIECKA W SZKOLE.

 

 

IV.  ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY

 

1.     Do zadań wychowawcy należy w szczególności :

 

Układając roczny plan pracy wychowawca bierze pod uwagę:

Klasowe programy wychowawcze zawierają terminy imprez i uroczystości.

 

V.  WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

 

-      ze Szkolnym Programem Wychowawczym

-      ze Szkolnym Programem Profilaktycznym

-      Statutem Szkoły

-      z planem pracy wychowawcy klasy

-      z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania

 

-    warsztaty psychoedukacyjne i pogadanki

-      udzielane pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych lub rodzinnych przez  psychologa,  pedagoga

-      skierowanie dzieci ( w poszczególnych przypadkach ) na badania  do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub konsultacje do specjalistów zatrudnionych w szkole (psychologa, pedagoga, logopedy, pedagoga korekcyjno-kompensacyjnego)

-      udzielanie pomocy rodzinom potrzebującym pomocy (kierowanie do MOPS, KPP, CPR )

 

-      uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych

-      współorganizowania wycieczek, festynów itp.

-      udziału w drobnych remontach i upiększaniu klasy , budynku szkolnego.

 

 

VI.  STAŁE ELEMENTY KALENDARZA SZKOŁY

 

Praca wychowawcza w szkole obejmuje również udział uczniów w obchodach rocznic wydarzeń historycznych, świąt państwowych i uroczystości szkolnych zgodnych z harmonogramem uroczystości w ciągu roku szkolnego i ceremoniałem szkoły, indywidualnymi zwyczajami i obyczajami szkolnymi.

 

VII.  ZASADY DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

 

Samorząd Uczniowski PSP Nr 6 działa zgodnie z Regulaminem  Samorządu Uczniowskiego, który jest integralną częścią Statutu Szkoły.

 

VIII.  METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

 

 

 

IX.  PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

 

Klasa 0

 

Cel wychowania: dziecko uczy się samodzielności i rozwija poczucie przynależności do swojej klasy, rodziny i ojczyzny.

 

Cele
operacyjne

Zadania

  Propozycje sposobów realizacji

Osoby
odpowiedzialne

1. Poznajemy siebie (kształtowanie samoświadomości)

·          podawanie informacji o sobie

·         poznawanie swojego ciała

·         wykonywanie czynności samoobsługowych,

·         rozpoznawanie swoich stanów emocjonalnych,

·         poznawanie swoich możliwości i wartości moralnych

·         gry i zabawy edukacyjne:

a.    wymienianie swoich mocnych i słabych stron,

b.    nazywanie części ciała

c.    samodzielne ubieranie, jedzenie, itp.

d.    nazywanie i wyrażanie swoich emocji i nauka radzenia sobie z nimi,

e.    ocena swoich możliwości,

f.    umiejętność rozróżniania dobra i zła

Wychowawca,

 

2. Poznajemy nasze rodziny

·         podawanie informacji na temat swojej rodziny,

·         wzmacnianie więzów w rodzinie,

·         organizowanie świąt rodzinnych

·         gry i zabawy edukacyjne:

a)    prezentowanie swoich rodzin

b)   okazywanie uczuć bliskim

c)    poznawanie tradycji rodzinnych, organizowanych świąt.

Wychowawca

3. Tworzymy grupę

·         współtworzenie przyjaznej atmosfery w klasie,

·         kształtowanie pozytywnych relacji rówieśniczych,

·         współpraca w grupie,

·         komunikacja w zespole klasowym,

·         dbanie o porządek i ład w klasie.

·         tworzenie „Kodeksu przedszkolaka”

·         zabawy integracyjne

·         zabawy przeciw agresji

·         praca w grupach

·         „komunikat werbalny i niewerbalny”

·         rozwijanie asertywności

i inne

Wychowawca

4. Poznajemy swoje miejsce w regionie, Polsce, świecie

·         poznawanie swojej miejscowości,

·         rozwijanie poczucia przynależności narodowej,

·         zainteresowanie Unią Europejską,

·         poznawanie świat

·         gry i zabawy edukacyjne mające na celu:

a.    budzenie zainteresowania swoją miejscowością,

b.    zapoznanie z historią Polski,

c.    przybliżenie sylwetek znanych Polaków,

d.    przybliżenie dzieciom wiedzy na temat państw UE,

e.    naukę korzystania z globusa,

f.    uświadomienie dzieciom istnienia innych ras i kultur,

·         udział dzieci w konkursach dotyczących powyższej tematyki.

Wychowawca, nauczyciele

5. Poznajemy nasze zmysły

·         poznawanie świata poprzez zmysły

  • gry i zabawy mające na celu:

a.    przekazanie podstawowych informacji na temat narządów zmysłów,

b.     uświadamiania skutków niedbania o higienę zmysłów

c.    rozwijanie tolerancji wobec osób niepełnosprawnych

Wychowawca, pielęgniarka szkolna

6. Ćwiczymy pamięć i koncentrację uwagi

·         rozwijanie pamięci (wzrokowej, słuchowej i ruchowej)

·         rozwijanie koncentracji uwagi

  • nauka rymowanek, piosenek
  • wykorzystywanie metody Dobrego Startu
  • wymienienie elementów obrazka oglądanego przez kilak minut

i inne

Wychowawca, pedagodzy - terapeuci

7. Rozwijamy myślenie

·         rozwijanie myślenia twórczego i logicznego

·         rozwijanie wyobraźni

  • wymyślanie nowych słów
  • układanie zakończeń opowiadań
  • wymyślanie nowych zastosowań dla znanych przedmiotów
  • generowanie rozwiązań problemów
  • układanie zagadek
  • rozwiązywanie rebusów, szarad
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • tworzenie fabuły do oglądanego obrazka

i inne

Wychowawca, pedagodzy - terapeuci

8. Rozwijamy naszą sprawność ruchową

·         wspomaganie rozwoju ruchowego

  • gry i zabawy mające na celu:

a.    rozwijanie tężyzny fizycznej,

b.    kształtowanie prawidłowej postawy ciała oraz potrzebę dbałości o nie

·         rozumienie występowania różnic międzyludzkich i kształtowanie tolerancji

Wychowawca, pielęgniarka szkolna

9. Dbamy o nasze zdrowie i bezpieczeństwo

·         promowanie zdrowego stylu życia,

·         dbanie o higienę

·         zapobieganie chorobom,

·         poznawanie zasad bezpieczeństwa i wdrażanie do ich przestrzegania

  • zajęcia mające na celu:

a.    poznawanie prze dzieci wartości odżywczych produktów,

b.    zachęcanie do spożywania zdrowych posiłków,

c.    wyrabianie umiejętności dbania o higienę własną i otoczenia,

d.    przekazanie podstawowych informacji dt. zapobiegania chorobom

e.    uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz konsekwencji wynikających z ich łamania.

Wychowawca

 

 

Klasa I

 

Cel wychowania: dziecko znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej.

 

Cele
operacyjne

Zadania

  Propozycje sposobów realizacji

Osoby
odpowiedzialne

1. Poznajemy się przez zabawę

  • uświadomienie sobie przez dzieci co to znaczy, że są członkami społeczności szkolnej,
  • kształtowanie umiejętności komunikowania się z rówieśnikami,
  • dostrzeganie i akceptowanie podobieństw między sobą.
  • gry i zabawy integracyjne: "Jak masz na imię?", "Pozwólcie, że wam przedstawię ...", "To właśnie ja",
  • uroczystości i zabawy klasowe (andrzejki, mikołajki, choinka).

Wychowawca, pedagog szkolny,

 

2. Prezentujemy siebie.

  • dostrzeganie różnic w swoim wyglądzie i akceptowanie ich,
  • dostrzeganie własnej indywidualności i niepowtarzalności,
  • zwrócenie uwagi na różnice między ludźmi,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania swoich charakterystycznych cech.
  • ekspresja plastyczna: "Książeczka o mnie", "Każdy z nas wygląda inaczej", "Moja twarz jest niepowtarzalna".

Wychowawca

 

3. Rozumiemy swoje uczucia.

  • rozpoznawanie i nazywanie uczuć,
  • uświadomienie uczniom, że ludzie w różnych sytuacjach przeżywają różne uczucia,
  • uświadomienie sobie, że uczucia, które przeżywamy wyrażają się za pomocą mimiki,
  • dostrzeganie i rozumienie uczuć innych ludzi.
  • odgrywanie ról,
  • ekspresja plastyczna "Twarze do kolorowania"
  • technika niedokończonych zdań.

Wychowawca,

pedagog,

psycholog

4. Tworzymy klasę.

  • tworzymy normy, reguły, zasady obowiązujące w klasie,
  • uświadomienie dzieciom, że klasa jest nie tylko miejscem nauki, ale też miejscem spotkań z innymi ludźmi.
  • jesteśmy klasą:
    pasowanie na ucznia, wycieczki krajoznawczo-turystyczne, imprezy kulturalne (wystawy, spektakle, przedstawienia).

Wychowawca,

Rada Rodziców,

Dyrekcja Szkoły.

5. Dbamy o zdrowie.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Związki uczuciowe

w rodzinie.

  • uświadomienie uczniom, co mogą zrobić aby być zdrowym,
  • dostrzeganie różnic pomiędzy dobrym, a złym samopoczuciem,
  • codzienna higiena podstawą dobrego zdrowia,
  • uczestnictwo w stomatologicznych akcjach profilaktycznych,
  • stosujemy zasady bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą.

 

·         uświadomienie uczniom związków uczuciowych panujących w ich rodzinach,

·         współodpowiedzialność za atmosferę panująca w domu rodzinnym

  • dbamy o swoje zdrowie:
    pielęgnacja ciała, odżywianie, zdrowy styl życia,
  • spotkanie z pielęgniarką,
  • "Dzień sportu",
  • akcja pod hasłem "Wyprawa Zuzi po śnieżnobiały uśmiech",
  • zachowujemy bezpieczeństwo w szkole i w drodze do szkoły:
    spotkanie z policjantem,
    wycieczki na skrzyżowanie ulic,
    plakaty o bezpieczeństwie w szkole i na drodze.
  • pogadanka,
  • scenki rodzajowe,
  • spotkania z członkami rodzin.

Wychowawca,

pielęgniarka,

policjant

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawca, uczniowie, rodzice.

                                                                                                                                                            

Efekty działań wychowawczych.

Dziecko:

 

Klasa II

 

Cel wychowania: dziecko umie zachować się w sytuacjach trudnych.

 

Cele
operacyjne

Zadania

Propozycje sposobów realizacji

Osoby
odpowiedzialne

1. Rozwiązujemy trudne sytuacje w naszej klasie.

  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
  • uświadomienie uczniom jakie sytuacje źle wpływają na ich samopoczucie.
  • scenki dramowe
  • rozmowa na temat przedstawionych scenek

i rzeczywistych sytuacji,

wychowawca,

pedagog,

uczniowie.

2. Pomagamy sobie wzajemnie.

  • wpajanie zasad funkcjonowania w grupie.
  • założenie "klasowego klubu pomocy",
  • sporządzanie listy osób, które mogą pomóc innym,
  • opieka nad uczniami mającymi trudności w nauce, w adaptacji w klasie.

wychowawca,

pedagog,

rodzice,

uczniowie.

3. Rozwiązujemy problemy.

  • kształtowanie umiejętności podejmowania trafnych decyzji,
  • kształtowanie postaw asertywnych - uczymy się odmawiać,
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów.
  • zabawa; "Skrzynia ze skarbami",
  • scenki dramowe,
  • rozmowy,
  • plakaty,
  • "burza mózgów".

wychowawca,

uczniowie,

pedagog,

rodzice.

4. Dbamy o zdrowie.

 

 

 

 

 

 

  • rozróżnianie produktów jadalnych, niejadalnych, szkodliwych dla zdrowia,
  • poznawanie substancji trujących i sposobów postępowania z nimi,
  • poznanie zasad obchodzenia się z lekarstwami,
  • uświadomienie uczniom konieczności dbania o zdrowie i higienę jamy ustnej.

 

  • pogadanka,
  • pokaz produktów, klasyfikowanie ich,
  • zaprojektowanie etykiety na domowe środki chemiczne,
  • spotkanie  

z pielęgniarką - zasady bezpiecznego używania lekarstw,

  • wycieczka do apteki,
  • spotkanie z pielęgniarką i pedagogiem szkolnym,
  • konkurs plastyczny,
  • film. 

wychowawca,

uczniowie,

rodzice,

pielęgniarka .

 

 

5. Szacunek
wobec członków rodziny

·         uświadomienie uczniom potrzeby wzajemnego szacunku

  • pogadanka,
  • scenki rodzajowe,
  • spotkania z członkami rodzin.

Wychowawca, uczniowie, rodzice.

 

Efekty działań wychowawczych.

Dziecko:

 

 

Klasa III

 

Cel wychowania: dziecko ma poczucie przynależności do rodziny, swojego miasta i kraju.

 

Cele
operacyjne

Zadania

Propozycje sposobów realizacji

Osoby
odpowiedzialne

1. Tworzymy klasę.

  • wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu klasy,
  • uświadomienie, że klasę tworzą różne osoby, które wnoszą do niej własne wartości,
  • rozwijanie umiejętności akceptacji siebie,
  • gry i zabawy integracyjne,
  • układanie klasowych puzzli,
  • zabawa "Budowanie maszyny",

wychowawca,

uczniowie,

rodzice.

2. Przedstawiamy swoje rodziny.

  • uświadomienie wartości rodziny,
  • wyrabianie szacunku dla jej członków,
  • wyrabianie odpowiedzialności za powierzone obowiązki,
  • uświadomieni uczniom znaczenia zrozumienia i uwzględnienia potrzeb członków rodziny oraz ich akceptacja,
  • podtrzymywanie tradycji rodzinnych.
  • rodzina, z której pochodzę - książeczka o rodzinie,
  • drzewo genealogiczne,
  • plakat o rodzinie,
  • każdy w rodzinie ma swoje obowiązki - zabawa "Zgadnij co lubię robić",
  • w rodzinie wzajemnie sobie pomagamy - rysunek "Pomocna dłoń",
  • organizujemy Dzień Babci, Dzień Matki, Dzień Dziecka.

wychowawca,

uczniowie,

rodzice,

pedagog.

3. Tworzymy tradycje naszej szkoły.

  • wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły,
  • rozwijanie samodzielności, kreatywności, w zakresie organizowanych imprez,
  • wyrabianie szacunku dla tradycji szkolnych.
  • bierzemy udział w uroczystościach szkolnych: rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, Dzień Sportu, Dzień Patrona Szkoły,
  • kalendarium różnych dat - sporządzamy linię czasu z oznaczeniem ważnych dat w ciągu roku szkolnego.

wychowawca,

uczniowie,

rodzice,

dyrekcja,

Rada Rodziców.

4. Poznajemy nasze miasto.

  • poznanie atrakcyjności własnej miejscowości i jej okolic pod względem turystycznym,
  • wdrażanie do dbałości o czystość i estetykę swojego miasta,
  • identyfikowanie się w działaniu ze społecznością lokalną.
  • poznajemy interesujące i ważne miejsca naszego miasta: wycieczki,  wykonanie gazetki ściennej,
  • dbamy o czystość naszej miejscowości; udział w akcji "Sprzątanie Świata",
  • wystawa prac plastycznych "Moje Miasto".

wychowawca,

uczniowie,

rodzice.

5. Podtrzymujemy tradycje rodzinne i regionalne.

  • poznanie tradycji regionalnych i rodzinnych,
  • wdrażanie do ich podtrzymywania,
  • rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej.
  • bierzemy udział w podtrzymywaniu tradycji rodzinnych i regionalnych:
    przygotowujemy ozdoby choinkowe, malujemy pisanki, układamy życzenia okolicznościowe;
  • "Święto Wiosny" -topienie Marzanny,

 

Wychowawca,

uczniowie,

rodzice.

6. Poznajemy piękno Naszej Ojczyzny

  • poznanie własnej ojczyzny,
  • uświadomienie uczniom, że ojczyzna stanowi wielką wartość i że każdy ma wobec niej obowiazki,
  • wyrabianie wrażliwości na piękno naszej ojczyzny,
  • kształtowanie uczuć patriotycznych oraz szacunku dla ojczyzny i jej symboli narodowych.
  • poznajemy piękno naszego kraju - wykonujemy albumy "Krajobrazy Polski" (metoda projektu).

Wychowawca, uczniowie, rodzice.

 

Efekty działań wychowawczych:

Dziecko:

 

 

Klasa IV

 

Cel wychowania: uczeń podejmuje nowe wyzwania w II etapie edukacji.

Cele
operacyjne

Zadania

Propozycje sposobów realizacji

Osoby
odpowiedzialne

1. Postrzeganie siebie i rozumienie  swoich uczuć i stanów emocjonalnych

  • uświadomienie sobie swoich mocnych stron,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w życiu, osiągania sukcesów,
  • wyrażanie własnych uczuć,
  • wyrażanie postaw asertywnych.
  • mini wykład
  • scenki dramowe, tekst literacki
  • symulacja sytuacji różnych
  • indywidualne kart pracy
  • ilustracje

 

wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny, nauczyciele,

2. Umiejętność funkcjonowania w zespole klasowym i w grupie rówieśniczej

  • tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie, 
  • dostrzeganie różnić między ludźmi,
  • komunikowanie się z rówieśnikami w sposób nienaruszający godności osobistej,
  • ustalenie zasad pracy w grupie.
  • realizacja akcji profilaktyczno-edukacyjnej pod hasłem „Ja jestem OK. Ty jesteś OK”.
  • scenki dramowe
  • zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących
  • konkursy

wychowawcy klas, nauczyciele,

 

 

 

 

realizatorzy akcji

3. Rozwiązywanie problemów

  • uświadomienie konsekwencji przy podejmowaniu ryzykownych decyzji
  • rozwijanie umiejętności przewidywania następstw swoich czynów
  • uczenie bezpiecznych metod  zachowania się w sytuacjach trudnych,
  • ankieta
  • scenki dramowe
  • burza mózgów
  • rozmowy z rodzicami
  • mediacje

wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny. nauczyciele,

rodzice

4. Dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne

  • rozpoznawanie swoich potrzeb, przyzwyczajeń i ich wpływ na zdrowie,
  • uświadomienie dzieciom wartości zdrowego trybu życia, (substancje szkodliwe dla organizmu),
  • samodoskonalenie się w zakresie sprawności fizycznej,
  • wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu,
  • praca nad budowaniem odpowiedzialności za własne zdrowie
  • scenki dramowe
  • pogadanka
  • konkurs plastyczny
  • zawody sportowe
  • zachęcanie do zapoznania się z odpowiednią lekturą
  • akcje ogólnoszkolne

wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny. nauczyciele,

pielęgniarka szkolna

5. Higiena nauki i pracy

  • kształtowanie  umiejętności  racjonalnego planowania czasu pracy i wypoczynku
  • pogadanka
  • praca w zespołach nad „Moim planem dnia”

wychowawcy klas

5. Rozwój intelektualny

  • rozwijanie nawyku samokształcenia i stałego doskonalenia,
  • rozszerzanie swoich zainteresowań i poznawanie uzdolnień,
  • korzystanie z różnych źródeł,
  • kształtowanie umiejętności selekcji, syntezy i analizy,
  • rozwijanie zamiłowań czytelniczych,
  • rozwijanie dociekliwości poznawczej,
  • kształtowanie umiejętności uczenia się,
  • zachęcanie do udziału w konkursach.
  • konkursy szkolne i międzyszkolne,

wychowawcy klas, nauczyciele,

bibliotekarka

6. Tradycje narodowe i rodzinne

  • kultywowanie tradycji narodowych i rodzinnych,
  • poznanie specyfiki swojego regionu,
  • lokalne i regionalne święta i obyczaje,
  • zapoznanie z najważniejszymi wydarzeniami oraz postaciami regionu i Polski,
  • rozwijanie szacunku dla symboli narodowych.
  • wycieczki do miejsc pamięci narodowych
  • spotkania z ciekawymi ludźmi,
  • konkurs plastyczny,
  • apele i akademie z okazji świąt,

wychowawcy klas,

nauczyciele zgodnie z planem pracy szkoły,

7. Zieloną ścieżką

  • dom jako nasze najbliższe środowisko,
  • w świecie roślin i zwierząt,
  • środowisko a zdrowie człowieka,
  • nie dajmy się zasypać śmieciom.
  • hodowle roślinne i zwierzęce - opieka nad roślinami i zwierzętami,
  • zajęcia w plenerze,
  • wystawy,

wychowawcy klas,

nauczyciele przyrody.

 

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

 

Klasa V

 

Cel wychowania: Uczeń wie, jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi.

Cele
operacyjne

Zadania

Propozycje sposobów realizacji

Osoby
odpowiedzialne

1 Poznawanie siebie z własnego doświadczenia i opinii innych.

  • uświadomienie uczniom, że każdy z nich jest odrębną jedyną w swoim rodzaju osobą,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron,
  • uświadomienie dzieciom skutków jakie niesie obniżanie czyjejś wartości,
  • sporządzanie map mentalnych JA z zaznaczeniem swoich mocnych stron charakteru

i działania oraz tych, nad którymi należy pracować "Jaki/ jaka jestem",

  • dostrzeganie świata własnych potrzeb i zasób swoich możliwości.
  • kwestionariusze do samooceny ucznia,
  • zabawa interakcyjna,
  • Karta pracy "Moje mocne strony",
  • pogadanka,

wychowawcy klas,

nauczyciele

pedagog szkolny,

katecheci

2.Umiejętność  jasnego  i precyzyjnego komunikowania się z innymi.

  • wdrażanie do aktywnego słuchania,
  • poznawanie zasad sprzyjających jasności wypowiedzi, uświadamianie barier komunikacyjnych,
  • kształtowanie umiejętności egzekwowania swoich praw,
  • kształtowanie umiejętności wyrażania swojego zdania, próśb, sądów, oczekiwań.
  • kształtowanie postawy  tolerancji,
  • spotkanie w kręgu - poznajemy techniki ułatwiające aktywne słuchanie (zasady jasności wypowiedzi)
  • sprawdzanie umiejętności rozumienia wypowiedzi ustnych,
  • przypomnienie praw ze zwróceniem uwagi również na obowiązki
  • odgrywanie scenek dotyczących problemów domowych i szkolnych
  • pogadanka

 

wychowawcy klas,

nauczyciele

pedagog i psycholog szkolny

3.Nauka  mówienia o swoich emocjach i rozumienia uczuć innych.

  • używanie komunikatu "Ja" w sytuacjach trudnych,
  • uświadamianie sobie przyczyny ukrywania uczuć i skutków, jakie może to powodować,
  • szukanie sposobów radzenia sobie ze swoimi lękami i niepokojem.
  • ankieta typu niedokończonych zdań,
  • scenki,
  • worek z problemami.

wychowawcy klas, nauczyciele

pedagog szkolny

4.Komunikacja niewerbalna

  • elementy mowy niewerbalnej,
  • poznawanie i odczytywanie mowy ciała,
  • kształtowanie umiejętności interpretowania sygnałów poza werbalnych,
  • pogadanka
  • burza mózgów
  • scenki
  • ćwiczenia typu "co mówi ta twarz", "co czuł, co myślał",

 

wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny

5. Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołowej.

  • tworzenie klimatu emocjonalnego w grupie,
  • wyrabianie w uczniach nawyku ekonomicznego gospodarowania czasem,
  • umożliwienie uczniom wejścia w różne role - koordynatora, inicjatora, wykonawcy,
  • uczenie zdrowej rywalizacji, pożytecznego i kulturalnego spędzania czasu.
  • scenki dramowe 
  • wycieczki
  • wspólne wyjścia do kina, na wystawę
  • organizowanie imprez klasowych i szkolnych
  • akcje charytatywne

 

wszyscy nauczyciele

6. Wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej.

  • organizowanie różnorodnych zajęć (gier, zabaw, podczas których wiadomości szkolne będą utrwalane i wiązane z życiem),
  • zorganizowanie pomocy koleżeńskiej przy odrabianiu lekcji,
  • rozwijanie swoich talentów, możliwości, zainteresowań,
  • rozwijanie umiejętności twórczego myślenia.
  • kształtowanie  umiejętności  racjonalnego planowania czasu pracy i wypoczynku
  • organizacja różnych konkursów - zgodnie z planem pracy szkoły,
  • zachęcanie dobrych uczniów co pomocy słabszym,
  • uczestnictwo w kołach zainteresowań szkolnych i pozaszkolnych,
  • praca indywidualna

wychowawcy klas,

organizatorzy konkursów,

opiekunowie kół zainteresowań

7. Krzewienie kultury ekologicznej.

 

 

 

 

  • zapobieganie degradacji środowiska naturalnego,
  • wprowadzanie podstawowych zasad zachowania się względem środowiska,
  • kształtowanie postawy szacunku dla środowiska naturalnego i troski o Ziemię,
  • uświadamianie całej społeczności szkolnej potrzeby troski o ochronę środowiska naturalnego,
  • pobudzanie do refleksji na temat życia naszej planety Ziemi.
  • akcja "Sprzątanie Świata
  • konkurs szkolne
  • zajęcia w plenerze,
  • wystawy.

 

 

 

wychowawcy klas,

wszyscy nauczyciele

organizatorzy konkursów, wystaw

7. Zapobieganie cyberprzemocy.

  • wprowadzenie istoty problemu
  • uświadomienie konsekwencji psychologicznych oraz prawnych stosowania cyberprzemocy
  • kształtowanie  umiejętności radzenia sobie z cyberprzemocą i jej następstwami
  • pogadanka
  • praca zespołowa „Kodeks użytkownika Internetu”

 

 

specjalista

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

Klasa VI

 

Cel wychowania: Uczeń zna swoje mocne i słabe strony, potrafi nad nim pracować.

Cele
operacyjne

Zadania

Propozycje sposobów realizacji

Osoby odpowiedzialne

1. Rozwój emocjonalny ucznia

  • rozwijanie umiejętności poznawania i akceptacji siebie,
  • jakim człowiekiem chcę być,
  • uczucia i reakcje organizmu oraz umiejętność radzenia sobie z nimi,
  • rozwijanie umiejętności adekwatnej samooceny,
  • wzmacnianie swoich atutów, mocnych stron
  • pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów i ich twórczym wykorzystaniu,
  • ankieta, rozmowy
  • zajęcia w grupie
  • plakaty
  • galerie i wystawy prac
  • zajęcia pozalekcyjne

wychowawcy klas,

nauczyciele

pedagog, psycholog

2.Rozwój intelektualny ucznia

  • kształtowanie umiejętności przygotowywania się do egzaminu i podjęcia nauki w gimnazjum,
  • kształtowanie umiejętności planowania działań i przewidywania ich efektów,
  • rozwijanie umiejętności twórczego myślenia,
  • doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy,
  • nauka skutecznych metod przyswajania wiedzy i zapamiętywania materiału
  • zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań,
  • sprawdziany realizowane w sposób testowy
  • przeprowadzenie próbnego egzaminu

wychowawcy klas, nauczyciele

opiekunowie kół, zainteresowań

3. Umiejętność funkcjonowania w grupie

  • uświadomienie uczniom wpływu grup, do których należą, na ich postawy i zachowania, 
  • pomaganie innym - poszukiwanie sposobów pomagania rówieśnikom w trudnych sytuacjach,
  • dbałość o pozytywna atmosferę w klasie.
  • ankiety
  • filmy
  • "scenki odmawiania"
  • pogadanki
  • udział w akcjach charytatywnych

wychowawcy klas,

pedagog szkolny,

nauczyciele

4. Kształtowanie poczucia obowiązku, umiejętności przewidywania konsekwencji nierealizowania obowiązku szkolnego

  • Działania profilaktyczne eliminujące przyczyny uczniowskich wagarów
  • Działania naprawcze i pomoc uczniom opuszczającym zajęcia; wsparcie dla rodziców
  • realizacja zajęć tematycznych poświęconych problematyce przyczyn, konsekwencji opuszczania lekcji
  • prowadzenie zajęć w sposób atrakcyjny i inspirujący dla uczniów, celem profilaktyki wagarów
  • realizacja „Szkolnej Interwencji Profilaktycznej”

wychowawcy,

pedagog, wszyscy nauczyciele,

przeszkoleni interwenci

 

5. Nieuleganie presji rówieśniczej.

  • kształtowanie umiejętności odmawiania; uświadomienie sytuacji niebezpiecznych,
  • warsztaty pt.  „Nie daj się skusić”

psycholog szkolny

6.Wzmacnianie postawy tolerancji

  • rozwijanie w uczniach poczucia szacunku  dla odmiennych kultur, ras, wyznań, poglądów, wzmacnianie postaw moralnych,
  • uświadamianie lokalnych i globalnych konsekwencji braku tolerancji .
  • dyskusja
  • burza mózgów
  • prezentacja
  • scenki

 

wychowawcy klas

4. Rozwiązywanie sytuacji trudnych .

  • asertywność jako postawa dzięki której możemy zachować swoją tożsamość i poczucie własnej wartości,
  • korzyści  z respektowania  norm obowiązujących w społeczeństwie,
  • konstruktywne metody rozwiązywani a konfliktów interpersonalnych i intergrupowych, 
  • uświadomienie uczniom znaczenia zrozumienia i uwzględniania potrzeb drugiej strony w sytuacjach konfliktowych.
  • tworzenie siatki wsparcia „Do kogo mogę zwrócić się o pomoc?”
  • dyskusja
  • scenki rodzajowe
  • praca w grupach
  • filmy
  • karty pracy

wychowawcy klas, nauczyciele

pedagog szkolny, rodzice

5. Zagrożenie dla zdrowia wynikające z sięgania po używki.

  • uświadomienie uczniom konsekwencji medycznych emocjonalnych, behawioralnych i prawnych wynikających z zażywania substancji psychoaktywnych,
  • wskazywanie korzyści wynikających z niesięgania po środki zmieniające świadomość
  • pogadanki, prelekcje
  • filmy edukacyjne
  • spotkania z przedstawicielami prewencji
  • plakat
  • przedstawienia tematyczne
  • warsztaty

wychowawcy klas,

nauczyciele przyrody

pedagog, psycholog szkolny i inni specjaliści (lekarz, policjant, strażnik miejski, pielęgniarka)

 

5. Edukacja kulturalna, dziedzictwo kulturowe w regionie.

 

 

 

  • atrakcyjność mojej miejscowości i jej okolic pod względem turystycznym,
  • poznanie obiektów objętych ochroną przyrodniczą, historyczną i krajobrazową,
  • rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej,
  • tworzenie obrazu swojego regionu
  • analiza albumów i folderów
  • wycieczki i zajęcia terenowe
  • organizowanie spotkań z ludźmi zasłużonymi dla miasta i środowiska,
  • organizacja wystawy "Moje Miasto".
  •  

wychowawcy klas,

nauczyciele przyrody,

nauczyciele techniki

 

 

6. Znaczenie rodziny w życiu człowieka.

  • uświadomienie znaczenia rodziny w życiu człowieka.
  • „Moja rodzina, moją siłą”
  • drama,
  • dyskusja.
  • praca indywidualna – esej.

wychowawcy klas

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

·         akceptuje samego siebie,

·         zna siebie, swoje możliwości, predyspozycje, talenty, wie jakim człowiekiem chce być,

·         potrafi efektywnie planować swoje działania,

·         wie, jaki wpływ mają inni na jego zachowania i postawy,

·         potrafi świadomie dokonywać właściwych wyborów, nie ulega presji rówieśniczej ,

·         jest świadomy zagrożeń płynących z braku tolerancji,

·         potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych,

·         potrafi radzić sobie z własnymi emocjami i konfliktami,

·         prowadzi zdrowy tryb życia,

·         jest silnie związany ze swoim regionem, zna jego walory,

·         jest świadomy znaczenia rodziny w życiu człowieka.

 

Realizując plan działań wychowawczych nauczyciele mają możliwość  korzystania ze wsparcia merytorycznego i pomocy ze strony specjalistów zatrudnionych w szkole ( pedagoga, psychologa, pielęgniarki szkolnej, logopedy, pedagoga korekcyjno-kompensacyjnego).  Mogą  również korzystać z zasobów biblioteki szkolnej:

 

Wykaz wydawnictw zwartych (książek) o tematyce wychowawczej i profilaktycznej (zestawienie tytułowe)

 

1.         Agresja u dzieci – szkoła porozumienia

2.        Trudne tematy

3.        Niechęć do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcje i wagaruje

4.        Jak zachować porządek w klasie

5.        Słup soli. Jak powstrzymać szkolnych dręczycieli

6.        Komunikacja w szkole. Scenariusze godzin wychowawczych

7.        Gry i zabawy przeciwko agresji

8.        Jak mówić do nastolatków, żeby słuchały

9.        Umiejętności terapeutyczne nauczyciela

10.      Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały

11.       Jak mówić, żeby dzieci się uczyły

12.      Program psychoedukacyjny dla dzieci 7-10 letnich

13.      Każde dziecko ma swoje mocne strony

14.      Program profilaktyki szkolnej

15.      Nauczyciel rodzic

16.      Gry i zabawy na dobry klimat w grupie

17.      Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności

18.      Krzyczeć, bić, niszczyć

19.      Bajki terapeutyczne

20.     Bajko terapia dla małych i dużych

21.      Świetnie sobie poradziłeś! Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie

 

 

Wykaz filmów profilaktycznych

Na płytach DVD:

1.         Powstrzymać agresję

2.        Media i przemoc

3.        Dziękuję… nie piję

4.        Dziękuję… nie biorę

5.        Anoreksja i bulimia

6.        Piotrek (ADHD)

7.         Nikotyna – legalny narkotyk

8.         WWW. wsieci  (uzależnienie od komputera)

9.         Oni  (problem przemocy wśród młodych ludzi)

10.       ADHD już z tobą nie wytrzymam (film dla rodziców o problemie ADHD wśród dzieci)

 

 

Na kasetach VHS:

 

1.         Przemoc i agresja. Jak się im przeciwstawiać

2.        Higiena, zakażenia

3.        Narkomania

4.        Nikotyna

5.        Alkoholizm

6.        Wyprawa Zuzi po Śnieżnobiały Uśmiech

7.        Bezpieczeństwo dziecka ( bezpieczeństwo w różnych sytuacjach)

8.        Odblaskowe pierwszaki ( bezpieczeństwo na drodze)

9.        Alek i Julka opowiadają przygody WOOsha (bezpieczeństwo na drodze)

 

oraz biblioteczki psychologa:

1.     „Emocje na wodzy” – scenariusze zajęć w klasach I-III – B. Kusztelski

2.    „Nie cierpię szkoły. Jako pomóc dziecku w problemach szkolnych” – Marie-Claude Beliveau

3.    „Ja i mój świat- gry i zabawy rozwijające kompetencje społeczne”           – G. Walter

4.    „Wymarzone dzieciństwo” – J.G.Woititz

5.    „Jestem rodzicem dziecka z dysleksją” – M Sokołowski

6.    „Przemoc w rodzinie” – C. Madanes

7.    „Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego”

8.    „Substancje uzależniające – czym są i jak działają” – B. Wolniewicz-Grzelak

9.    „Profilaktyczno-wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym: - T. Pluta

10. „Szkoła dialogu” – E. Kiezik-Koralińska

11.  „Żyć w radości – scenariusze zajęć” – E. Kosińska

12. „Mobbing w szkole” – K. Dambach

13. „Krzyczeć, bić, niszczyć – agresja u dzieci do 13 lat” – J. Rumpf

14. „Gry i zabawy kształtujące pewność siebie” – R. Portmann

15. „Dzieci a stres” – R. Portmann

16.  „Niechęć do szkoły -  jak pomóc dziecku, które wagaruje” – D. Hayne

Wychowawcy zapoznają rodziców z treściami Programu Wychowawczego, poruszanymi podczas zajęć z uczniami (adekwatnie do potrzeb i  problemów występujących w danym zespole klasowym).

 

X. DZIAŁALNOŚĆ „KLUBU ABSOLWENTA PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W RADOMSKU”

 

Cele Klubu Absolwenta:

1)integracja uczniów, którzy ukończyli Publiczną Szkołę Podstawową Nr 6 w Radomsku,
2)monitorowanie ich kariery edukacyjnej i zawodowej, podtrzymywanie związków ze Szkołą,

3)wymiana doświadczeń.

 

Zadania Klubu Absolwenta:


1.  organizowanie spotkań z absolwentami, w tym pomoc w organizacji zjazdów klasowych;
2. gromadzenie danych nt. absolwentów do celów zgodnych z regulaminem Klubu Absolwenta;
3. informowanie Absolwentów o spotkaniach, imprezach otwartych i wydarzeniach związanych z działalnością szkoły.

 

Działalność „Klubu Absolwenta” określa regulamin.

 

XI.  METODY I FORMY PRACY Z UCZNIEM MAJĄCYM

TRUDNOŚCI W NAUCE

 

Działania, które powinni podejmować nauczyciele, aby poprawić sytuację uczniów mających trudności w nauce:

·          przygotowywać zadania dla ucznia mającego trudności tak, aby zająć mu chociaż 5 minut, w czasie których będzie aktywny,

·         nagradzać ucznia za każde, choćby niewielkie osiągnięcie, by wzmocnić jego motywację,

·         stosować prosty, jasny, niekoniecznie całkiem formalny język - przy wprowadzaniu nowych zagadnień, odwoływać się do praktyki życiowej, gdzie to jest możliwe,

·         indywidualizować pracę z uczniem na lekcji oraz na etapie zadawania prac domowych

·         systematycznie sprawdzać prace domowe,

·         motywować uczniów na różne sposoby,

·         stworzyć przyjazną atmosferę,

·         przygotowywać zróżnicowane karty pracy dla uczniów,

·         odpytywać z zadań o niewielkim stopniu trudności, aby ucznia dowartościować,

·         umożliwić współpracę w czasie ćwiczeń ucznia zdolnego i tego mniej zdolnego,

·         stosować w czasie lekcji metody aktywizujące i pomoce dydaktyczne - plansze, modele itp.

·         różnicować zadania na pracach pisemnych (różne poziomy trudności), stosować częstsze kartkówki z małej partii materiału zamiast prac klasowych z całego działu,

·         stosować pracę w grupie, jako umożliwienie współpracy i wzajemnej pomocy,

·         prowadzić zajęcia w taki sposób, żeby zainteresować ucznia słabego,

·         często wracać do podstawowych pojęć i działań matematycznych (wstęp do każdego działu i w ramach ćwiczeń utrwalających),

·         zwracać większą uwagę na pracę uczniów mających trudności w czasie lekcji.

 

XII. METODY I FORMY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM

 

 

XIII. EWALUACJA

 

Program Wychowawczy zostanie poddany ewaluacji po 3 latach jego funkcjonowania. Wśród sposobów ewaluacji należy wymienić:

a)    obserwacja zachowań

b)   analiza ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, nauczycieli, rodziców

c)    rozmowy z uczniami, rodzicami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły (Dyrekcja, pedagog, psycholog,  logopeda, pedagog korekcyjno-kompensacyjny, pielęgniarka itp.)

d)   analiza dokumentów, np. Plan Pracy Wychowawcy, zapisy w dziennikach lekcyjnych, sprawozdania z realizacji Programu Wychowawczego, sprawozdania z realizacji Planu Pracy Szkoły, sprawozdania z pracy szkolnych specjalistów, sprawozdania z zajęć pozalekcyjnych.

 

 

Opracowanie Programu Wychowawczego:

mgr Ewa Hanulak

mgr Beata Leska