Szanowni Państwo.
Prosimy zapoznać się z
KONCEPCJĄ PRACY SZKOŁY, a wszystkie uwagi, sugestie
i propozycje zgłaszać w formie pisemnej w sekretariacie szkoły.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
NA LATA
2011/2016
I. Charakterystyka szkoły
1. Na Zespół Szkolno- Gimnazjalny Nr 4 w Radomsku składają się dwie szkoły:
- Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 6- sześcioletnia szkoła podstawowa
- Publiczne Gimnazjum Nr 5 – trzyletnie gimnazjum, w którym w ostatnim roku przeprowadza się egzamin dający możliwość kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych.
2. Siedziba szkoły (budynek szkolny) mieści się w Radomsku, przy ulicy Świętej Jadwigi Królowej 20
3. Kadra szkoły
Szkoła zatrudnia wykwalifikowanych nauczycieli , którzy systematycznie podnoszą swoje umiejętności oraz pracowników administracji co pozwala na właściwą organizację pracy szkoły.
4. Baza szkoły
Budynek szkoły posiada sale lekcyjne, bibliotekę z czytelnią, świetlicę, salę widowiskową, halę sportową, stołówkę.
W szkole funkcjonują :
· 2 pracownie informatyczne;
· pracownia językowa wyposażona w stanowiska audio, tablicę interaktywną, komputer;
· skomputeryzowana biblioteka szkolna posiadająca bogaty księgozbiór, sprzęt audiowizualny oraz Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej.
Wiele sal lekcyjnych wyposażonych jest w sprzęt audiowizualny, szkoła dysponuje zestawami pomocy dydaktycznych.
5. Uczniowie szkoły to grupa dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 16 lat. W toku procesu kształcenia zdobywają wiedzę i umiejętności oraz rozwijają swoje zainteresowania.
II. Cele szkoły
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz Statutu Szkoły.
Dąży do unowocześniania i uatrakcyjniania bazy , dba o jak najwyższy poziom nauczania, realizuje program profilaktyczny i wychowawczy, dąży do osiągnięcia wyznaczonego modelu absolwenta.
III. Model absolwenta
Absolwent PSP Nr 6 samodzielnie funkcjonuje w otaczającym go świecie. Łatwo nawiązuje kontakty, ma swój krąg przyjaciół. Pozytywnie patrzy na wszystko, wierzy w siebie i swoje możliwości. Ma określone zainteresowania. Jest w pełni kompetentny do samokształcenia. Absolwent PSP Nr 6 jest: odpowiedzialny, ciekawy świata, krytyczny, rozważny, prawy, tolerancyjny, punktualny, otwarty, samodzielny. Planuje dalszą edukację w szkole gimnazjalnej.
Absolwent PG Nr 5 jest w pełni kompetentny do samokształcenia. Gotów jest ponosić odpowiedzialność za swoje postępowanie. Z dystansem podchodzi do uzyskanych informacji i potrafi je weryfikować. Potrafi przewidywać zagrożenia i modyfikować swoje zachowania. Umie stopniować oceny moralne i dokonywać wyboru w sytuacjach trudnych i niejednoznacznych. Jest tolerancyjny. Komunikuje się co najmniej w dwóch językach. Sprawnie posługuje się nowoczesnymi technologiami komunikacyjnymi. Rozumie zasady demokracji. Swobodnie korzysta z różnych źródeł wiedzy. Potrafi stawiać sobie cele i je realizować.
IV. Plan działań szkoły na lata 2011/2016
Obszar I:
Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły. Szkoła osiąga cele zgodne z praktyką oświatową państwa. Szkoła doskonali efekty swojej pracy.
Zakładane cele w zakresie poprawy efektów kształcenia :
1. Szkoła osiąga coraz lepsze wyniki w działalności dydaktycznej.
2. Szkoła dąży do wytworzenia wśród uczniów wzoru „sylwetki absolwenta”.
3. Szkoła analizuje wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego.
4. Szkoła dba o indywidualny rozwój ucznia. (Uczący się nabywają wiadomości i umiejętności uczący się są aktywni).
5. Uczniowie w szkole czują się bezpiecznie.
Kryteria sukcesu
Ad. 1
· Szkoła realizuje podstawę programową
Ad. 2
· Uczniowie znają sylwetkę absolwenta
· Szkoła promuje działania zmierzające do osiągnięcia przez uczniów sylwetki absolwenta
Ad. 3
· Szkoła analizuje wyniki sprawdzianu i wdraża wnioski po dokonanej analizie
· Szkoła analizuje wyniki klasyfikowania i promowania
Ad. 4
· Szkoła rozpoznaje potrzeby i możliwości uczniów
· Uczący nabywają wiadomości i umiejętności
· Uczący się są aktywni
· Szkoła pozyskuje zewnętrzne fundusze na realizację projektów edukacyjnych, projektów unijnych)
· Szkoła opracowała i realizuje indywidualne plany wspomagania ucznia
Ad. 5
· Szkoła posiada program wychowawczy i profilaktyczny, który podlega ewaluacji
· Szkoła posiada procedury postępowania w sytuacjach szczególnych
· Respektowane są normy społeczne
· Szkoła przestrzega praw ucznia i praw dziecka
Obszar II
Procesy zachodzące w szkole.
(Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole lub placówce koncepcji pracy. W szkole dba się o indywidualny przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych)
Zakładane cele w zakresie usprawnienia funkcjonowania szkoły w obszarze II:
1. Działania szkoły są zgodne z przepisami prawa.
2. Nauczyciele dążą do ustawicznego rozwoju warsztatu pracy.
3. Szkoła udziela wsparcia uczniom tego wymagającym.
Kryteria sukcesu :
Ad. 1
· Pracownicy szkoły na bieżąco zapoznają się ze zmianami w przepisach prawa
· Szkoła prowadzi dokumentację zgodnie z przepisami prawa
· Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
· Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany
Ad. 2
· Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli
· Nauczyciele uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego
· Nauczyciele biorą udział w doskonaleniu zawodowym – zgodnie z potrzebami szkoły.
Ad. 3
· Szkoła rozpoznaje potrzeby uczniów w zakresie udzielania im pomocy
· Szkoła kształtuje postawy uczących się
· Prowadzi działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych
Obszar III
Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
(Szkoła jest integralnym elementem środowiska, w którym działa. Szkoła współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. Szkoła racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa)
Zakładane cele w zakresie usprawnienia funkcjonowania szkoły w obszarze III:
1. Wykorzystanie zasobów środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju
2. Rodzice uczniów współpracują ze szkołą
3. Szkoła promuje wartość edukacji.
Kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
Ad. 1
· Szkoła udziela uczniom wsparcia pedagogicznego, psychologicznego zgodnie z potrzebami;
· Szkoła współpracuje z instytucjami mogącymi wspierać uczniów
· Szkoła opracowuje program inicjatyw na rzecz środowiska
Ad.2
· Szkoła wspiera rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
· Rodzice są informowani w wyczerpujący sposób o postępach w nauce uczniów
· Rodzice wspierają szkołę w jej działaniach statutowych
· Szkoła organizuje uroczystości integrujące środowisko
Ad. 3
· Szkoła promuje osiągnięcia uczniów
· Nagradza uczniów mających określone osiągnięcia
· Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów
Obszar IV
Zarządzanie szkołą
(Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkołą)
Zakładane cele w zakresie zasad zarządzania:
1. W szkole funkcjonują zespoły nauczycielskie
2. Szkoła prowadzi wewnętrzny nadzór pedagogiczny
3. Szkoła dba o bezpieczne i higieniczne warunki pracy
Kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
Ad. 1
· Szkoła posiada plan WDN
· Nauczyciele pracują w zespołach zadaniowo-problemowych
· Nauczyciele dokonują analizy dokumentów szkolnych
Ad. 2
· Szkoła prowadzi ewaluację
· Prowadzone są hospitacje zajęć
· Dyrekcja wszechstronnie wspomaga i motywuje nauczycieli
Ad. 3
· Szkoła stwarza warunki do realizacji podstawy programowej
· Dba o systematyczne wzbogacanie jej zaplecza w pomoce naukowe
· Szkoła dokonuje niezbędnych prac remontowych